Tee toisin, osa 2: Myyntipäällikkö

Työpaikan tyky-päivä lähestyi. Yhteiseksi työkykyä ylläpitäväksi aktiviteetiksi oli sovittu sauvakävely.

Myyntipäällikkö oli verrattain urheilullinen ja tykkäsi lajeista, joissa mentiin kovaa, eikä muutama silloin tällöin saatu mustelma haitannut. Sauvakävely haittasi. Se oli myyntipäällikön mielestä naurettavaa, typerää, tätimäistä ja monia muita, ei-myönteisiä määreitä.

Myyntipäällikön mielestä oli kerta kaikkiaan älytöntä, että hänen pitäisi työajallaan sauvakävellä. Hän kertoi tämän esimiehelleen.

”En aio osallistua. Teen mieluummin töitä”, hän sanoi.

”Mutta ei se ole mahdollista. Tämä on yhteinen tyky-päivä. Kaikkien on tultava mukaan”, esimies sanoi.

”Minä en sauvakävele”, myyntipäällikkö pysyi kannassaan.

”Mutta kaikkien pitää osallistua. Se on pakollista. Koskee kaikkia työntekijöitä, myös sinua.”

Myyntipäällikkö punnitsi asiaa hetken. Tilillä oli juuri nyt kohtuullisesti rahaa. Hän ei todellakaan aikonut sauvakävellä.

”En sauvakävele”, hän toisti vielä kerran.

”Kaikki osallistuvat”, esimies kertasi.

”Minä en sauvakävele. Minä irtisanoudun”, sanoi myyntipäällikkö. Ja irtisanoutui.

Tarinan opetus

Moni on riippuvainen työstään ja työnantajastaan, ihan jo taloudellisessa mielessä. Työntekijälle kuitenkin tulisi maksaa palkkaa siitä, että hän tekee työnsä, ei siitä, että hän vastentahtoisesti viettää aikaa työyhteisönsä kanssa.

Tarina on riemastuttava esimerkki siitä, mihin pisteeseen verrattain pienessä, arkisessa asiassa voidaan päätyä, jos omat periaatteet sotivat työnantajan määräyksiä vastaan. On järjetöntä, että työntekijöitä pakotetaan tekemään palkkaansa vastaan asioita, jotka eivät liity heidän työhönsä millään tavalla. Se on turhaa, alistavaa ja vääränlaista vallankäyttöä.

Harva on samanlaisessa asemassa kuin tarinan asiantuntija − tilanteessa, jossa tietää, että voi hypätä tyhjän päälle vain siksi, ettei halua tinkiä omasta kannastaan. Mielestäni myyntipäällikkö teki oikein. Hänellä oli mahdollisuus olla alistumatta ja tämän mahdollisuuden hän käytti.

Myyntipäällikkö selvästi oli oman osaamisensa kanssa sujut. Yritys ei välttämättä ollut, mutta se ei enää ollut myyntipäällikön murhe.

 

Tarina julkaistu keväällä 2018 Disruptioita posliinikaupassa -pamfletissa

 

Jakaminen parantaa maailman

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *