Mitä mies tekisi, osa 9: Toimitusjohtaja

Vastavalmistuneena kauppatieteilijänä toimitusjohtajalla oli ongelma. Hänellä oli mielestään hyvä bisnesvainu, mutta häntä eivät juuri kiinnostaneet organisatoriset rakenteet tai yritysten prosessikaaviot. Hänen it-taitonsa eivät olleet kummoiset, jo word tuotti tuskaa, excelit ja powerpointit olivat mahdottomuuden rajoilla. Hän kärsi merkittävästä auktoriteettikammosta ja koki olevansa suorastaan allerginen kansainvälisten konsernien vakiintuneille työtavoille – tai no, vakiintuneille työtavoille ylipäätään.

Toimitusjohtajalla oli vain yksi vaihtoehto: oli perustettava oma yritys.

Mainosalalla meni tuolloin lujaa. Se vaikutti luovalta, eteenpäinmenevältä ja tuottoisalta bisnekseltä. Mainonnassa on kyse ihmisten vakuuttamisesta viestinnän keinoin, toimitusjohtaja järkeili, siinä hän voisi olla hyvä.

Toimitusjohtaja päätti perustaa mainostoimiston. Kaupparekisteriin merkittiin uusi yritys, viestintätoimisto, koska toimitusjohtaja ei tullut ajatelleeksi, että näillä kahdella voisi olla jotain eroa.

Viisitoista vuotta myöhemmin toimitusjohtajan luotsaama yritys on laajentunut kansainväliseksi konserniksi, joka takoo merkittävää tulosta. Toimitusjohtajan it-taidot ovat edelleen heikot. Siksi hänellä on liuta alaisia, jotka pitävät huolen exceleistä ja muusta vaivalloisesta. Prosessi- tai organisaatiokaavioita ei yrityksessä ole.

Jakaminen parantaa maailman

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *